august 10, 2026

Riscul de boli renale, mai mic la băutorii de cafea

cafea

Imagine de <a href="https://pixabay.com/ro/users/5688709-5688709/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=2425121">5688709</a> de la <a href="https://pixabay.com/ro/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=2425121">Pixabay</a>

Consumul de cafea este asociat cu un risc redus de boli cronice renale.

O meta- analiză recentă arată că băutorii de cafea au un risc cu 13% mai mic de boli cronice renale față de cei care nu beau cafea de fel.

Meta- analiza a inclus datele din 4 studii de cohortă la care au participat aproape 26.000 de persoane. Analizând persoanele care consumau cel puțin o cană de cafea pe zi, investigatorii au depistat că riscul de boli cronice renale era cu 14% mai mic. Mecanismul exact al efectului reno- protectiv al cafelei nu se cunoaște cu exactitate, fiind necesare mai multe cercetări.

Cea mai plauzibilă explicație este legată de efectul anti- oxidativ al cafelei, având în vedere că afectarea aterosclerotică a rinichilor este printre cele mai des întâlnite mecanisme patogene ce stau la baza bolilor cronice renale, potrivit investigatorilor. Sudii clinice și studii desfășurate in vitro au demonstrat efectele anti-oxidative și anti- inflamatorii ale cafelei, care pot reduce stresul oxidativ.